Feeds:
Posts
Comments

Archive for June, 2008

:p~

hari ni i dah berbelanja sejumlah RM1,164.15 dengan hanya berbaring di atas katil. hahaha. itu lah kelebihan perbankan internet. anda tidak perlu risau gaya penampilan anda apabila berurusan dengan bank

Advertisements

Read Full Post »

huh?

u’oll.. tgk la ni.. ntahapehapentah diorang ni…

Search Engine Terms

These are terms people used to find your blog.

Today

Search Views
lambat klimax 1

2008-06-26

None

Read Full Post »

Tagged!

1 minit yang lalu, apa anda buat.

  • basuh baju.. hari ni patutnya ada kursus tp tak larat.. balik umah nak tido.. pagi td gerak dr kem bumi jati kat kota kemuning pkl 6.15 pagi.. kepala tengah weng weng weng

1 hari yang lalu, apa anda buat.

  • kursus team building utk pegawai S41 yg baru melaporkan diri. the best thing i think yg i wat smalam is membasahkuyupkan budak2 S41 tu semasa game si buta.. hahaha.. padan muka… tp kesian dak2 pompuan. semua pakai baju putih and bila basah, semua jadi transparent.. keh keh keh

1 orang yang terakhir menelefon kamu.

  • ima, kerani ku di opis… [asal ada masalah je, u kol saya.. asal masalah je, kol saya.. hampeh…]

1 makanan yang baru dibeli

  • baru beli eh? apart from lunch tadi dengan MySayang.com, i beli kerepek sayur harga singgit sau kat kota kemuning.. beli 5 bungkus, tp pinjam duit driver dulu sbb tk bawak duit.. hahaha. keji!

1 barang yang baru hilang.

  • hilang name tag baru yg opis beli.. tak ingat mana letak. name tag tu ada magnet, takdak pin. so sungguh kesayangan sekali…

1 cerita yang baru ditonton.

  • emm.. kalo kat movie, nengok citer kungfu panda.. kalo kat cd, nengok ayat2 cinta.. tu pon tak abeh tgk lg…

1 hal terakhir yang digossipkan.

  • err… can’t recall.. sama ada tak penah gosip atau banyak sangat benda yg digosipkan

1 kata yang ingin diluahkan.

  • i’m exhausted!

1 buku yang sudah dibaca.

  • erkk.. buku peraturan dan etika kursus sijil perhubungan perusahaan s41 siri 2/2008. bila dah jadi pegawai disiplin ni, kena la bacakan utk pegawai2 baru tu

1 penyakit yang sering datang.

  • pening dan migrain.. no komen!

1 keinginan.

  • gatal nak kawen kot!

Victim[s] of this tag.

Read Full Post »

Tag dari adikku!

echah dengan suka suki nya telah tag aku. pastu tak cukup dengan mengingatkan aku melalui komen, dia cakap plak secara lisan ngan aku. tapi takpe lah…

1. Nama timang-timangan oleh orang tersayang?

  • Family : Sani
  • Friends :Sani (ada sorang makhluk kat dunia ni je yg panggey aku ‘chaney’)

2. Anda seorang yang?…

  • kekadang best kekadang tak best. terpulang la.. lu pikir la sendiri!

3. Insan teristimewa…

  • my mum! and MySayang.com

4. Makanan dan minuman kegemaran saya…

  • Makanan – tempe
  • Minuman – TEH O AIS!!!! [satu hari boleh minum sehingga infiniti liter air teh o ais ni]

5. Favourite colour – blue… pink?

6. Favourite song…. Titip RIndu buat Ayah [aku rindu kat arwah ayah aku]

7. Siapa yang selalu buat saya gelak? – MySayang.com [sekarang dia semakin bengong]

8. Sikap yang buat anda stress –

  • Bila aku sedang bercakap, tetiba ada orang lain mendivertkan suasana
  • orang yang takpaham-paham walaupun dah berulang-ulang kali diberitahu
  • orang yang hisap rokok, sebab otomatiknya aku akan hisap jugak [hish.. stress tull]

9. 3 benda yang selalu ada dalam handbag ke?

  • aku takda henbeg… [mungkin soalan ni lebih seswai untuk echah]

10. Kali terakhir anda beriya-iya menangis…

  • hahahaha.. gua macho beb!!!

11. Perkara paling lucu atau memalukan dalam hidup anda…

  • lucu? banyak.. memalukan? lagi banyak

12. Tag 6 orang rakan2 ku…

Read Full Post »

akan tiba suatu masa bila mana kita ingin membuat suatu perubahan yang besar dalam hidup kita.

dan akan tiba jua saat bila mana kita merasa kita sudah bersedia untuk melangkah dengan lebih jauh lagi dalam hidup ini.

dan saya rasa saya sudah menemui masa dan saat itu….

syukur alhamdulillah

Read Full Post »

Bisul!!

Penyakit bisul merupakan kumpulan nanah terkumpul di dalam rongga yang terbentuk oleh tisu akibat proses jangkitan (biasanya disebabkan oleh bakteria atau parasit) atau sebarang bahan asing (contohnya. Luka tikaman/tembakan). Ia merupakan sistem ketahanan diri tisu untuk menghalang penyebaran bahan berjangkit kepada bahagian badan yang lain.

Organisma atau bahan asing yang memasuki sebahagian tisu membunuh sel sekeliling, membebaskan toksin Dan mengakibatkan tindak balas keradangan dengan menarik banyak sel darah putih kepada kawasan tersebut Dan meningkatkan aliran darah di sekeliling. Dengan itu, nanah adalah kumpulan sel tisu yang mati, sel darah putih, organisma yang berjangkit atau bahan asing Dan toksin yang dibebaskan oleh kedua-dua organisma Dan sel darah. Sturktur akhir bisul adalah dinding bisul yang terbentuk oleh sel sihat dalam cubaan mendirikan halangan sekeliling nanah yang menghadkan bahan berjangkit dari struktur sekeliling.

Simptom utama Dan tanda sebarang proses keradangan adalah kemerahan, panas, bengkak Dan sakit. Bisul mampu terbentuk pada sebarang tisu pejal tetapi sering kali berlaku pada permukaan kulit (where they may be superficial pustules or deep skin abscesses), dalam paru-paru, otak, buah pinggang Dan tonsil. Komplikasi utama adalah penyebaran bahan nanah kepada tisu berdekatan atau jauh Dan tisu mati yang berlaku secara meluas (gangrene). Bisul pada kebanyakan bahagian badan jarang sembuh sendiri, jadi rawatan perubatan perlu apabila bisul disyaki berlaku.

Rawatan pilihan pertama adalah pembedahan untuk mengeluarkan nanah. Amat penting untuk menyedari bahawa rawatan antibiotik tanpa pembedahan untuk membuang nanah jarang berkesan. Bagaimanapun, apabila pembedahan membabitkan kawasan berisiko tinggi (seperti otak), pembedahan mungkin ditangguhkan atau digunakan sebagai pilihan terakhir. Penyingkiran nanah dari bisul paru-paru boleh dilakukan dengan meletakkan pesakit pada kedudukan yang membolehkan nanah dikeluarkan melalui saluran pernafasan respiratory tract. Selepas pembedahan untuk membuang nanah, antibiotik biasanya diberikan untuk mengawal jangkitan. Demah Dan meninggikan anggota badan mungkin berguna untuk bisul kulit.

Nanah Perianal terdapat pada pesakit dengan Penyakit Buasir (inflammatory bowel disease), Penyakit Crohn, atau penyakit kencing manis. Sering bisul akan bermula sebagai luka dalaman disebabkan oleh ulser atau najis keras. Luka ini biasanya berjangkit akibat kehadiran najis dalam kawasan dubur (rectal), Dan menjadi bisul. Ia sering hadir sebagai tisu bengkak pada dubur yang membesar Dan menjadi semakin bertambah sakit.

Read Full Post »